söndag 9 maj 2010

Lite av varje

Den sista tiden har jag fixat lite med dockhuset igen. Jag bestämde mig för att göra en förskola i källarvåningen på det stora huset. Det kan var bra att prova idéerna i "verkligheten" för att se hur det kan bli. Det såg så stort ut när jag började, men det gör det inte nu. Ett problem med dockhus är att man missar en hel vägg, men det får bli lite trångt. 


Annars har jag mest virkat disktrasor. Det ser ganska trevligt ut så här i den rätta miljön.


Är det någon som kommer ihåg de här dockorna från IKEA? Tyvärr hänger de som dekoration i kapprummet på den här avdelningen. Jag tycker barnen skulle leka med dem i stället. Jag tror jag har kommit på varför barnen tycker så mycket om Barbiedockor. De är de enda dockorna som ser ut som vanliga människor och inte är bebisar. I många år har jag letat efter dockor som ser ut som "barn" och inte bebisar, men jag har inte lyckats få tag i några. Inte ens företagen som säljer till förskolorna har något annat än babydockor. De här IKEA-dockorna är visserligen barn och både flickor och pojkar, men de är för stora och av tyg. Varför har ingen kommit på att göra vanliga barndockor i Barbiestorlek? 

5 kommentarer:

  1. Du skriver så mycket kloka ord som jag själv har tänkt på, jobbar ju som förskollärare:)
    Kram Annika

    SvaraRadera
  2. Jag håller helt med! Ofta får stora bebisdockan vara mamma eller pappa, varför finns inte dockor i alla åldrar, det är ju obegripligt? När jag var liten hade en kompis en sydd familj, det var en sån där realistisk 70-talsfamilj där könsorganen fanns med och man kunde stoppa in bebisen i mammans mage. Jag tyckte de var helt fantastiska! Undrar vem som hade gjort dem.

    SvaraRadera
  3. Det finns jättefina barndockor i barbiestorlek. Kommer inte på vad märket heter, finns på Krabat här i Stockholm. Dockorna är alla unga barn i ca 8-12 årsåldern, har plasthuvud och händer, men kropparna är mjuka. De påminner mycket om hela Barbiekonceptet, men massa tillbehör, men är mer anatomiskt och politiskt korrekta. Tex kan du köpa massa kläder till, men alla kläder är "vanliga" och inte sexualiserade som Barbies är.

    SvaraRadera
  4. Nu har jag googlat fram docka, hon heter Only hearts club.http://www.onlyheartsclub.com/

    SvaraRadera
  5. Jag vill också tipsa om only hearts club-dockorna, de är verklige fina! Och groovy girls är ganska trevliga de med, http://www.barnensrum.se/pc-47-124-groovy-girls-natalya.aspx

    SvaraRadera