onsdag 30 december 2009

En stor och en liten

Lillebror hade önskat sig raggsockar i julklapp. Eftersom jag (till familjens stora skräck) hade sagt att jag skulle göra alla mina julklappar själv i år, passade det jättebra. Vad pysslar man annars ihop till en femtonåring? Ett nålfiltat fodral till plektrum ? Eller ett virkat gitarrfodral? ;-)
Jag började sticka veckan före jul. I gömmorna hade jag ett fint ullgarn som jag fått av Tant U. Nu var det tyvärr inte så enkelt som jag kom ihåg. Det var nog ungefär 20 år sen jag stickade sockar sist och då i en helt annan storlek. Jag stickade och repade upp, stickade och repade upp och när julafton kom var jag ännu inte klar. Lillebror fick ett presentkort på raggsockar och när jag sen kunde mäta på hans fot gick det bra. Första sockan blev klar och jag var så glad att jag klarat av det, med häl och allt, att jag blev tvungen att försöka göra en liten, för att se om jag nu hade principerna för sockstickning klara för mig.

Det gick, men det var förskräckligt pilligt att sticka med så få maskor på så långa strumpstickor, men det gick till slut. Så här gjorde jag:

Strumpa stl mini (fotlängd 3 cm)

Garn: Lanett (Sandnes) 50g = ca 195 m
Stickor: 1,75

Lägg upp 20 m på st 1,75. Fördela på fyra stickor.

Sticka 3 v resår, 1 r 1 a.

Byt till slätstickning och sticka 10 varv. Jag har stickat 2 v i varje färg.

Sticka hälen över maskorna på fjärde och första stickan, (10 m). Sticka 6 v.

På nästa v (från rätsidan) stickas 5 rm, 2 rm tills i bakre mb, 1 rm, vänd. (2 m ostickade)
Sticka 2 am, 2 am tills, 1 am, vänd (2 m ostickade)
Sticka 2 rm, 2 rm tills i bakre mb, 1 rm, vänd (1 m ostickad)
Sticka 2 am, 2 am tills, 1 am, vänd (1 m ostickad)
Sticka 2 rm, 2 rm tills i bakre mb, 1 rm, vänd (inga ostickade m kvar)
Sticka 2 am, 2 am tills, 1 am, vänd (inga ostickade m kvar)

Sätt återstående 4 maskor på två strumpstickor och du har fyra stickor med 2, 5, 2 och 5 maskor.
Sticka 1:a (vänstra) stickans 2 rm. Plocka upp 5 maskor längs hälens kant, fortsätt med rm på 2:a och 3:e stickan. På nästa hälkant plockas 5 m upp. Sätt dem på 4:e stickan och sticka de andra två rm. Stickorna har nu 7, 5, 5 och 7 m.
På nästa två v minskas 1 m i slutet av första stickan (2 rm tills) och 1 m i början av fjärde stickan (2 rm tills i bm). Nu ska det finnas 5 m på varje sticka igen.

Sticka 10 v rm.

Minska för tån på följande sätt:

V 11: 1:a och 3:e stickan - 2 rm, 2 rm tills i bm, 1 rm
2:a och 4:e stickan - 1 rm, 2 rm tills, 2 rm
V 12: 1:a och 3:e stickan - 1 rm, 2 rm tills i bm, 1 rm
2:a och 4:e stickan - 1 rm, 2 rm tills, 1 rm
V 13: 1:a och 3:e stickan - 2 rm tills i bm, 1 rm
2:a och 4:e stickan - 1 rm, 2 rm tills

Dra en tråd genom de återstående maskorna.

Jag hoppas jag har skrivit rätt nu. Om någon provar att sticka sockorna, så berätta det gärna för mig och visa!

Nu ska jag sticka klart Lillebrors andra socka och sen måste jag väl göra en till åt Elvira också.


5 kommentarer:

  1. Hej !
    Ajamen va söt !
    Hur kan man sticka så smått?
    Och dockan så fin den är !
    Med vänliga hälsningar //Ingmarie

    SvaraRadera
  2. Så gullig strumpa, verkligen mini:)
    Fint arbete. Man ska aldrig ge upp!
    Kram
    Kristina

    SvaraRadera
  3. Å kära nån så fin den är! Om du vill sticka och sälja så säg bara till :)

    SvaraRadera
  4. Blev påmind om de fina dockorna du sydde åt Malin och Mathias (mina tvillingar som blir 22 år i januari :)
    De ligger nedpackade i en flyttlåda. Vid nästa flytt ska de fram igen, då hamnar de på bild här i din blogg :)!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Helt underbart gulliga! Imponerande.

    SvaraRadera