lördag 16 juli 2011

Berlin

Första veckan på semestern åkte vi till Berlin.Det var första gången jag var där. Man kan nästan säga att det var första gången jag var i Tyskland över huvud taget, eftersom tidigare besök bara har rört sig om byten av tåg. Jag har inte ens funderat över att åka till Tyskland förrän i våras när vi helt plötsligt fick idén om att åka till Berlin, men jag ångrar mig verkligen inte. Berlin är en underbar stad och jag kommer helt klart att åka dit fler gånger!
Vi flög till Berlin-Schönefeld och redan på flygplatsen köpte vi 5-dagars Berlin Welcome Card för 34,90 EUR/st. Kortet (ABC) gällde i hela Berlin så vi kunde även använda det till och från flygplatsen.


 
Vi bodde på hotell Pullman Berlin Schweizerhof, på Budapester Strasse. Det var precis lika fint och bra som på hemsidans bilder. 


 Stora, fina rum. Pool, bastu och gym.

Vattenkokare och kaffe, minibar (=kylskåp), badrockar och tofflor. 

 Och sist, men inte minst, en fantastisk frukost.

Med kartan i handen och Berlin Welcome-kortet i plånboken gav vi oss ut på stan. Berlin är stort och fyra dagar är inte så mycket, men här är en del av de ställen vi besökte.

Sony Center. Ett fantastiskt bygge!

Hela Berlin är fullt av en härlig blandning av gamla och nya byggnader. Väldigt många med spännande arkitektur. Hälften av mina bilder är nog (som vanligt) på hus.

Vid Potzdamer Platz fanns en sträcka med bitar av muren.


Förintelsemonumentet. Det gav en underlig känsla att vandra runt bland stenblocken.














Överallt i Berlin såg vi björnar, Buddy Bears.
Den här stod utanför vårt hotell.

      

Den högra björnen stod vid biljettluckan i TV-tornet, som jag (otroligt nog) lurades upp i. 

Här är beviset :-)

Utsikten var i alla fall fin!


Lite kul cyklar fick vi se.
 Ett annat kul besök var på Currywurstmuseet. Där fick man veta det mesta om currywurst.


Butlers, som låg på Hackescher Markt, köpte jag den här lilla miniatyrkundvagnen. Lite stor för dockhuset, men man kan ju alltid bygga ett lite större hus!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar