lördag 14 mars 2009

Pappersblomma

Här har jag gjort en beskrivning av hur jag gjorde de flesta blommorna.

Flirtkula
Klipp till ca 4 - 8 ark av silkespapper, ca 10 - 15 cm i fyrkant.

Vik pappershögen två gånger. 

Runda till det öppna hörnet.

Klipp t ex flikar i kanten på pappersbunten. Lämna ca 5 cm innerst. 

Ett annat sätt att klippa.

Dela försiktigt på pappersarken, (flikarna går lätt av).

Sätt arken på blomsterpinnen, ett i taget. Limma närmast pinnen på en yta ungefär så stor som en femkrona. 
På sista arket limmar man lite längre ut, samt en bit ner på pinnen och ganska mycket längst ut på pinnen.
Sätt fast en flirtkula på pinnen. Se till att den limmas ordentligt. 

Nyp ihop ca 2 cm av pappret under blomman. Det blir lite papier maché-aktigt, eftersom pappret har blötts upp lite av allt klister. Forma fast blomman runt pinnen. Håll emot med flirtkulan på andra sidan.

Klart!

3 kommentarer:

  1. Men så tjusigt. Det går åt rätt mycket silkespapper... Jag lånar en bild och länkar din beskrivning till mönsterarkivet. Hojta om det inte är OK.

    SvaraRadera
  2. Oj vilken fiffig pappersblomma, det måste jag testa, tack för pysseltipset!

    SvaraRadera
  3. Vilka vackra pappersblommor!
    Får mig att tänka på sånna gamla brudkransar från den tiden färska blommor inte fanns att tillgå annat än på sommaren...

    SvaraRadera