torsdag 29 juli 2010

Överst i syltburken

Linda undrar vad jag har i snöret i burken. Det är paraffin, som jag smält i vattenbad och hällt överst i burken, så det blir tätt. Snöret har jag satt i för att kunna dra upp paraffinlocket sen. (Och pennan för att hålla upp snöret under tiden paraffinet stelnar.) Se till att hälla sylt ända upp till kanten av burken, så att paraffinlocket får raka kanter och inte fastnar i burken. Jag kunde nog haft lite mer paraffin, för det krympte lite när det stelnade.
Paraffin köper man i små påsar i vanliga mataffärer. Det är små kulor som man smälter i vattenbad.

2 kommentarer:

  1. ooh, då var det som jag trodde :) Smart grej. Är trist när sylten möglar...

    SvaraRadera
  2. Så finurligt! I alla år har jag bråkat med paraffinet. Antingen har det smulats sönder eller åkt ned i burken. Tack för tipset!

    SvaraRadera