tisdag 4 september 2012

Ny arbetsplats

När jag började jobba efter semestern var det på en ny arbetsplats. Det har gjorts en nystart av förskolan. Två avdelningar har blivit en stor, med ett arbetslag i stället för två och gemensamt ansvar för alla barnen 1 - 5 år. Det är jättekul att få vara med från början.


Jag tjuvstartade lite veckorna före semestern med att vara med och göra i ordning lokalerna. Vi har målat, städat och sorterat. Förut fanns dubbelt av allt, från rum till saker.

Alla backar, hyllor och skåp har noggrannt sorterats och inventerats. Det allra mesta har vi från början ställt undan. Vi har väldigt lite saker framme, för att sen fylla på efter hand.

När jag hade röjt ur ateljén ordentligt, fick jag en idé och tog bort ännu mer. Nästan allt! Jag upptäckte att vi, vilket nog är ganska vanligt, hade väldigt mycket svart färg och blev nyfiken på vad som skulle hända ifall vi bara hade denna framme. När vi började för ett par veckor sen fanns bara svart flaskfärg, svarta termperapuckar, blyertspennor, vita papper A3 och A4. 

Tanken var också att jag ville få barnen att fokusera mera på motivet än på färgen. Jag har märkt att många har svårt för att rita för att beskriva något, t ex när man ska göra mattesagor och ofta hört barn säga "jag kan inte rita". Ofta ställer vi också fram en burk med blandade kritor eller färgpennor bara av gammal vana. Men vad skulle hända om det inte var så?

Ja, hittills har det inte hänt så mycket. Första dagen var det en fyraårig flicka som ville måla. Hon sa att hon ville ha rosa färg. "Vi har tyvärr ingen rosa färg här", sa jag. "Blå, då?" sa hon. "Nej, det finns faktiskt bara svart färg, du kan få välja på flaskfärg eller'puckfärg'", sa jag. "Jaha!", sa hon och valde "flaskfärg".

Inget annat barn har kommenterat färgutbudet. Många barn vill måla. Jag blev nästan lite besviken över deras reaktion. Väldigt många bara fyllde hela pappret med färg och jag började fundera på att sätta fram de andra färgerna också. Nu har jag märkt att det bland allt det "kladdsvarta" börjar smyga sig fram lite olika motiv, och har bestämt mig för att hålla ut lite till och se vad som händer.

1 kommentar:

  1. Playtech, Playtech, Playtech, Playtech, Playtech, Playtech, Playtech
    Playtech, 문경 출장샵 playtech, playtech, playtech, playtech, 과천 출장안마 playtech, 포항 출장마사지 playtech, playtech, playtech, playtech, playtech, 태백 출장안마 playtech, playtech, 광주광역 출장샵 playtech, playtech, playtech,

    SvaraRadera