lördag 17 april 2010

Disktrasa med mönster

Efter att ha letat i flera dagar efter mönstret på disktrasan med snäckmönster, (jag har helt glömt bort vem som hade gjort den), gav jag upp och virkade med ett annat mönster i stället. Än en gång fick jag användning för min fina virkmönsterbox och detta mönstret hette Key Tab Stich och jag använde Allinogarnet igen och virknål 3.



Mönster

Lägg upp 46 lm.

V 1   3 st tills i 5:e m från nålen (= 1 st, 1 lm ), 1 lm, hoppa över 2 lm, 1 fm i nästa m.
         *3 lm, 3 st tills i nästa lm, 1 lm, hoppa över 2 lm, 1 fm i nästa lm* Repetera *-* tills
         2 lm återstår. 2 lm, 1 st i sista lm.

V 2   4 lm (= 1 st, 1 lm), 3 st tills i första lmb, 1 lm
         *1 fm om nästa lmb, 3 lm, 3 st tills i samma lmb som fm, 1 lm* Repetera *-* till sista
         lmb. 2 lm, 1 st i den 3:e av förra varvets 4 lm.

Fortsätt virka v 2 tills trasan är fyrkantig. Virka ett varv fm runt kanten.

4 kommentarer:

  1. tack för mönstret! det var riktigt snyggt.

    jag har inte prövat snäckmönstret själv och jag har bara hittat mönstret på engelska http://crochet.about.com/library/blsolidshell.htm. Här finns en video som visar hur också http://www.wonderhowto.com/how-to-crochet-blanket-solid-shell-stitch-233109/

    SvaraRadera
  2. Så snygg disktrasa, det mönstret har jag använt på en grytlapp och mönstret hittade jag i en tidning från 1975 :-)

    Snäckmönstret som du tänkte på kan nog vara Virkaholics...hon har gjort disktrasor i snäckmönster. http://virkaholic.blogspot.com/2010/04/ny-disktrasa.html

    SvaraRadera
  3. Fint :)

    Om jag orkar nån gång ska jag engagera mig i att virka en eller ett par disktrasor.

    Vilket garn är bäst, måntro?

    SvaraRadera
  4. Ååh, den här disktrasan var fin. Jag är helt såld på handgjorda disktrasor. Trodde aldrig att de kunde vara så bra som de är. Ska testa att virka en också.

    SvaraRadera